lizaencas.reismee.nl

Vietnam

Sin chowwww!!

Op 7 mei zijn we vertrokken vanuit Laos richting Vietnam. We hebben het vliegtuig deze keer maar genomen omdat we dan binnen een uur in Hanoi waren en anders zou het minimaal 24 uur met de bus duren. Voordat we vertrokken brak er nog een onwijs grote onweerstorm los maar gelukkig werd er even gewacht met opstijgen. Na een prima vlucht waren we dan eindelijk in Hanoi Vietnam. Onze taxireis richting ons hotel was meteen al een avontuur, wat een drukte op de weg!! Scooters, fietsen, auto's en bussen rijden allemaal door elkaar heen en de wegmarkering is er maar voor de sier. 'S avonds maar meteen de beroemde 'spring rolls' geprobeerd en wat waren ze lekker!!! De dag erna hebben we lekker rond gelopen in Hanoi, pagodes gezien en de rest van onze reis in Vietnam een beetje uitgestippeld. Ook hebben we onze eerste ervaringen opgedaan met het oversteken van de straat hier in Vietnam. Stoplichten en zebra paden zijn er wel maar worden niet gebruikt dus als je wilt oversteken ga je stapje voor stapje naar de overkant in 1 rechte lijn zonder te stoppen zodat het verkeer jou ontwijkt. De eerste paar keer was dit voor ons natuurlijk een 'bijna dood' ervaring met al het verkeer wat als een gek op je afkomt maar na een tijdje begint het te wennen en wij kunnen nu zoals de rest van de Vietnamezen zonder enig probleem hier de drukste straten oversteken. Die avond zijn we naar het beroemde ' water puppet theatre' hier in Hanoi geweest. Mensen komen over heel de wereld hier naar toe om deze show te zien. Dus wij natuurlijk ook naar het theater. Het was meteen voor Cas een hele opgave om in zijn stoel te gaan zitten aangezien de beenruimte aangemeten was voor de Vietnamezen. De show was erg grappig en lachwekkend met allemaal poppen in en op het water en live Vietnamese muziek. De dag erna was het tijd voor de nachtrein richting Sapa die om 20:00 's avonds vertrok. Heerlijk kunnen slapen gelukkig en het was dan ook jammer dat we om 05:00 al aankwamen met de trein. Met een busje vanaf Cao Lai richting Sapa gebracht. De busreis alleen was al mooi door een bergachtig landschap met allemaal rijstterassen en prachtige groene kleuren. In Sapa vriendelijk verwelkomt door de lokale bevolking, de H'mong stam. 'S middags met onze prive gids 'Zaa' richting CatCat village gelopen. Een klein bergdorpje waar de H'mong mensen wonen. Dit was erg indrukwekkend en we mochten zelfs een huisje binnen waar mensen wonen. De mensen wonen daar alleen onder een afdak en verder is het veel open. Nu was de temperatuur prima maar in de winter kan het daar zelfs vriezen. Wat ons opviel was dat alle mensen zo vriendelijk en vrolijk zijn ondanks dat ze voor onze standaarden weinig hebben.

De dag erna zijn we in Sapa begonnen met een echt Vietnamees ontbijt namelijk de: 'Pho Noodle soup'. Erg lekker maar wel raar om dit 's ochtends te eten. Na het ontbijt zijn we weer met onze gids Zaa op pad gegaan. Dit keer nam ze ons mee naar haar eigen 'H'mong village' waar ze is opgegroeit. Dit was weer een prachtige wandeling door de bergen, door rijstvelden en dwars door kleine stukjes land waar mensen op wonen. In het dorpje waar Zaa is opgegroeid heeft ze ons meegenomen naar oma die al 100 jaar was. Er werden meteen twee krukjes voor ons geregeld en de rest ging op de grond om ons heen zitten. Best jammer dat we de taal niet spreken, maargoed alleen kijken naar elkaar was ook genoeg. De oma van Zaa was haar verkooptechnieken nog niet verleerd dus die kwam met van alles aan zetten om te verkopen aan ons. Na een supermooie dag met heel veel indrukken zijn we savonds weer met de nachttrein richting Hanoi gegaan.

In Hanoi kwamen we rond 5 uur sochtends aan en om 8 uur zijn we opgehaald om naar Halong Bay te gaan. Na een busreis van 3 uur kwamen we eindelijk aan in de haven waar we naar onze boot werden gebracht. De boot was erg mooi en van alle gemakken voorzien. Na een lekkere lunch zijn we richting de 'surprising caves' gevaren. Dit zijn de beroemde grotten in Halong Bay. Erg mooi om te zien alleen jammer dat het zo toeristisch is we moesten zelfs in een file van toeristen door de grotten heenlopen. Vanuit daar zijn we gaan kayaken langs de floatings villages en dwars door halong bay. De dag erna vroeg opgestaan om na het ontbijt de hoogste Pagoda van Halong Bay te beklimmen. Na 500 treden hadden we een prachting uitzicht over de hele baai. 'S middags hebben we nog een workshop springrolls maken gehad, dus we kunnen aan de slag in Nederland! Eind van de middag zijn we teruggevaren en weer richting Hanoi gegaan.

Vanuit Hanoi zijn we met de trein (16 uur!!) richting Danang gegaan. Vanuit danang hebben we een bus gepakt naar het bekende Hoi An. De volgende dag lekker met de fiets naar het strand gegaan. De stranden zijn hier echt heel mooi, wit zand en helder blauwe zee. 'S avonds richting het oude stadscentrum van Hoi An gegaan om de stad te bekijken met alle lampionnen. Dit was echt prachting. Hoi An is zo bijzonder met al die lichtjes en vergeleken Hanoi echt een oase van rust, aangezien het stadscentrum afgesloten is voor scooters en auto's. In de dagen erna, we zijn uiteindelijk 4 dagen gebleven, hebben we natuurlijk ook kleding laten maken. Cas een pak met 3 bloesjes en liza 2 jurkjes helemaal op maat. Het resultaat is op de foto's te zien.

Na 4 heerlijke dagen zijn we met de nachtbus richting Nha Trang gegaan. Deze nachtbus was weer een nieuw avontuur voor ons. De nachtbussen zijn bussen waar allemaal kleine bedden zijn gemaakt. Bijzonder om zo in een bus te liggen! Na 12 uur aangekomen in Nha Trang en dit deed ons meteen aan Salou denken. Een strandstadje vol met kroegen, discotheken en helemaal vol met russen. We zijn hier dan ook maar 1 nachtje gebleven om onze reis te vervolgen richting Mui Ne. Mui ne is een heerlijk klein dorpje aan het strand met prachtige witte en rode zandduinen. 'S avonds gezellig gaan eten met onze engelse vrienden Zack en Lauren waar we nu al vanaf Laos samen mee reizen. Een heerlijk visrestaurant gevonden waar we de lekkerste garnalen tot nu toe hebben gegeten voor een prima prijsje! De dag erna hebben we een scooter gehuurd om de zandduinen van dichtbij te bekijken en de omgeving te verkennen. Prachtige vissersdorpjes en de zandduinen goed kunnen zien.

Vanuit Mui Ne zijn we richting Saigon(Ho Chi minh city) gegaan. Na de kleine stadjes weer in een gote stad was weer even wennen. En het verkeer in Saigon was nog chaotischer dan in Hanoi. Enorm veel scooters rijden daar door de straten. In Saigon zijn we naar het bekende 'war museum' geweest wat erg veel indruk op ons heeft gemaakt. Ook hebben we de beroemde 'Banh Tanh' markt bezocht waar van alles te koop is. Na 2 dagen Saigon was het toch echt het eind van onze reis in Vietnam. Wat hebben we hier genoten!! Vietnam is echt een bijzonder land met een prachting landschap, heerlijk eten en de mensen zijn hier zo vriendelijk en aardig.

We zijn nu aangekomen in Cambodja waarover de volgende keer meer!

Liefs,

Lies & Cas

Hennie en Els

Jeetje, wat een hoop indrukken toch weer. Bijzondere reis maken jullie hoor! Geniet van de volgende etappe!

Thea en René

We hebben weer genoten van jullie verhaal en foto's. Geniet nog lekker verder!
Heel veel groetjes,
Thea en René

Jeanne en Ed

Wat een geweldige reis ervaring en wij mogen mee genieten .jullie vergeten dit niet gauw meer.Nog een paar fijne weken en dan tot ziens.
groetjes Jeanne en Ed

elly en arno

Geweldig jullie verhaal! geniet nog van de laatste weken.
groetjes uit Ittervoort!

Jeroen

Weer genoten van jullie verhalen! Moet eerlijk zeggen dat ik toch ook wel weer veel zin heb om jullie weer te zien!! Geniet er nog lekker van..

xxx!

anky en kees

Ik denk dat deze Vietnamese sferen ook wel iets voor ons zijn. geniet nog lekker en tot gauw. xxx

Ellis en Hugo

Het blijft maar doorgaan met de mooie verhalen en prachtige ervaringen. En het is nog steeds niet afgelopen. Geniet van de laatste weken en wij kijken uit naar het volgende verslag.