lizaencas.reismee.nl

Cambodja en de Thaise eilandjes

Sawatdii!

Op 25 mei zijn we vertrokken vanuit Vietnam naar Cambodja. Met de bus zijn we richting de grens gegaan waar we allemaal de bus uit moesten, wat dollars overhandigen, busje weer in, busje weer uit voor paspoortcontrole, busje weer in en toen waren we eindelijk in Cambodja! Vanaf het moment dat we Cambodja in reden met de bus was het een wereld van verschil met Vietnam. Cambodja is nog erg arm en dat zie je goed aan alle mensen die langs de weg onder wat bamboebladeren leven. Na een indrukwekkende reis met de bus zijn we aangekomen in Phnom Penh, de hoofstad van Cambodja. In Phnom Penh was het een echte chaos, verkeer door elkaar heen en de straten waren erg vies maar er hing een leuke sfeer en de mensen waren heel erg vriendelijk. We hebben die middag meteen maar het national museum bezocht om een goede indruk van Cambodja te krijgen.

De dag erna zijn we met onze engelse vrienden Zack en Lauren met de tuktuk richting de killing fields van Choeung Ek gegaan net buiten Phnom Penh. Er was zelfs Nederlandse audio begeleiding waarop werd verteld wat er allemaal is gebeurd in die tijd. Verschrikkelijk wat daar is gebeurd en het was dan ook erg indrukwekkend om de massa graven te zien, waar nog steeds botten en stukken van kleding naar boven komen. Toen we weer buiten waren zijn we eerst maar even wat gaan drinken om alle indrukken te laten bezinken.Daarna zijn we richting het Royal Palace gegaan. Een mooi paleis met weer veel buddha's en enorm veel goud.

De volgende dag zijn we met de bus richting Siem Reap gegaan. Dit was een lange reis met onverharde wegen, maar echt mooi om indrukken van het land op te doen. Ook kwam de bus savonds in het pikkedonker ineens tot stilstand (lekker warm zonder airco!!), maar gelukkig zaten er een paar technische locals in de bus waarna we na een uur gelukkig weer verder konden rijden. In Siem Reap weer een leuke plek gevonden om te slapen en meteen maar onze persoonlijke Tuktuk driver geregeld voor de aankomende dagen.

Sochtends vroeg vertrokken met de TukTuk om meteen de tempels te bezoeken die het verst weg liggen op het terein van Angkor Wat. Onze eerste stop was bij de 'Lady Temple', prachtig om te zien. Vanuit daar zijn we naar een rivier gereden om naar een waterval te klimmen waar overblijfselen van een tempel te zien waren. Het was echt erg heet dus het was heerlijk om elke keer weer in de TukTuk uit te waaien. Smiddags hebben we nog wat kleinere tempels bezocht op het complex, elke tempel ziet er toch weer anders uit.

De dag erna zijn we vroeg opgestaan (04:15!!!) om vervolgens weer met de TukTuk richting Angkor Wat te rijden om de zonsopgang boven de tempels te kunnen zien. Dit was echt heel erg mooi om te zien. Daarna zijn we Angkor Wat en Angkor Thom gaan bezoeken. Indrukwekkend om te zien en zeker als je bedenkt dat deze tempels er al staan vanaf de 12e eeuw. Alles is nog redelijk goed in staat en details zijn nog goed te zien. Smiddags zijn we even naar ons hotel gegaan om te relaxen en rond een uurtje of 16:00 zijn we weer terug gegaan om de zonsondergang te kunnen zien op het tempel complex.

Na 2 indrukwekkende dagen in Siem Reap hebben we bus richting Bangkok gepakt. Over de grensovergang van Cambodja naar Thailand hadden we al veel verhalen gehoord maar gelukkig viel het allemaal mee. Het was rustig bij de grensovergang dus we stonden binnen een uur in Thailand. Jammer dat als je over land de grens binnen komt je maar een visa voor 15 dagen krijgt en wij nog 20 dagen in Thailand verbleven. Dit was volgens de mensen bij de Thaise grens geen probleem en in Bangkok kon 'makkelijk' een verlening worden gehaald. Wij dus de volgende dag richting de immigratiedienst gegaan (een uur buiten buiten Bangkok). Na papierwerk invullen, foto's maken, paspoort kopieren en 50 euro voor 7 dagen verlening stonden we na 3 uur weer buiten met een klein stempeltje in ons paspoort. Na dat alles geregeld was hebben we savonds de nachtbus richting Chumpon gepakt en vanaf daar de volgende ochtend de ferry richting Koh Phangan genomen. Op Koh Phangan begon onze 'vakantie' dus lekker rustig aangedaan, scooter gehuurd en van het mooie strand genoten. Helaas was het erg bewolkt en veel regen toen wij er waren. Op 5 juni zijn we naar de beroemde Full moon party op het eiland gegaan, precies toen wij met de taxi daar naar toe gingen begon het onwijs te regen. Maargoed de sfeer zat er nog steeds goed in en het is helaas die avond niet meer droog geworden dus we hebben een een heerlijke 'full rain party' gehad. Ondanks de regen toch een erg gezellige avond gehad!

Vanuit Koh Phangan zijn we richting Ko Toa gegaan met de ferry. Een klein eilandje wat bekend staat om zijn helderblauw water waar je dus goed kan duiken en snorkelen. Op dit Paradijs eilandje zijn we uiteindelijk 10 dagen gebleven en hebben hier wel goed weer gehad gelukkig! We hebben veel gesnorkeld, scooter gehuurd om het eiland rond de rijden en vooral veel gerelaxed om al onze reis ervaringen te laten bezinken. Kortom een perfecte afsluiter van onze reis.

Dit was het dan na 5 prachtige maanden is het over. De reis waar we zolang naar uit hebben gekeken is bijna voorbij. Morgen vertrekken we richting Bangkok en vliegen dan dinsdagnacht terug en komen woensdagochtend om half 11 weer op Schiphol aan. De tijd is echt voorbij gevlogen maar wat hebben we veel gezien en meegemaakt!! We hebben echt van elke minuut genoten en zullen deze reis nooit vergeten.

Iedereen bedankt voor alle leuke berichtjes op de site!!

Liefs en tot woensdag!!

Lies & Cas

p.s. het internet op dit eiland is echt heeeeeel erg traag dus we krijgen de foto's niet op de site dit zullen wij doen zodra we weer in Nederland zijn.

Trudy

Wat hebben jullie een ontzettende mooie periode gehad, veel I drunken etc. we zien er naar uit jullie weer te ontmoeten in Dordrecht. Tot woensdag!

Trudy

Handing die automatische spelling op m'n I phone, bedoel natuurlijk 'indrukken'. Liefs

Kees en Anky Romeijnders

Wederom een leuk reisverhaal! Wij zien jullie aanstaande woensdag. Een goede terugreis toegewenst en veel liefs.

Thea en Rene

Wij wensen jullie een goede terugvlucht en tot woensdag!

Hennie & Els

Wat hebben jullie toch een supermooie en afwisselende reis gemaakt! Goede reis terug en tot snel!

Elly en Arno

Geniet op een zelfde manier van de terugreis als van jullie reis in die vijf maanden. Tot ziens!

jeanne en Ed

Het zit er nu bijna op die geweldige reis.De ervaring en al dat moois kan niemand jullie afnemen.Een goede vlucht huiswaarts en tot Woensdag.

Rob en Laura

Idd het zit er aleer bijna op voor jullie, maar de ervaring zit in de pocket. De grote reis waar jullie zo naar uit hebben gekeken is werkelijkheid geworden. Heel gaaf vinden we dit van jullie en zeker iets om trots op te mogen zijn!
Gaan elkaar gauw weer zien maar tot die tijd nog f goed geniessen daar!!! Liefs en dikke kus!!

Ellis en Hugo

Wat een geweldige reis en mooie ervaring! Geniet nog lekker na op de terugreis. Woensdag zijn wij niet van de partij maar horen jullie verhalen zeker op een ander moment! Liefs vanuit zonnig Italië!

Frans & Miryam

Dag jongelui,

Naar aanleiding van jullie reis heb ik besloten om ook maar eens een rugzakje te gaan kopen! Tot ziens in Nederland!

7004eilanden Berry

Ja leuk wat jullie gedaan hebben zeker het Cambodia gedeelte i.d.d. Cambodia is erg arn , de Angor Wat is indrukwekkend als ook de Killing Fields maar na het bezoek aan Pnhom Penh niet door naar het strandplaatsje Sihanoukville ....? dat is zo'n leuk plaatsje en zo primitief strand enorm gezellig... ik denk dat jullie met je tijd in de knoei zaten en ja de grensovergang Poi Phet - Aranya prathet is erg rommelig met al die houten karren !
en het gebedel vanm de kids , maar in 6 uurtjes treinen ben je weer in Bangkok ik heb dat ritje vele malen gemaakt.
Waarom mail ik je op jou block...? ik ben altijd nieuwsgierig hoe de individuele reiziger zich vermaakt en de reis indeeldik ben n.l 14 jaareisleider geweest in Z.O.Azie en weet van de hoed en de rand, ik probeer wel eens mee te reizen met gasten die daat nog aan hun reis bezig zijn en geef ze vaak advies wat ik dankbaarheid word aangenomen, ik zou zeggen bekijk mijn home page eens:

En heb je belangstelling als je ooit weer in Azie komt je kunt me altijd mailen via de site

Groetjes vanuit een warm Manila Berry